Neurologiczna i rozwojowa niepełnosprawność w szóstym roku życia po wyjątkowo przedwczesnym porodzie czesc 4

Ogólne wyniki kognitywne i złożone wyniki dla bardzo wcześniaków i kolegów z klasy według płci. Rysunek 1. Rycina 1. Wyniki poznawcze dla 241 bardzo wcześniaków i 160-latków, którzy byli pełnoprawni w momencie narodzin, według płci i ukończonych tygodni ciąży. Uzyskane wyniki stanowią ocenę Kaufman Assessment Battery for Children dla Mental Processing Composite lub wyniki rozwojowe według Griffiths Scales of Mental Development i NEPSY (możliwy zakres od 39 do 150); wyższe wyniki wskazują na lepszą funkcję. Słupki oznaczają średnie wartości. Linia przerywana jest średnią standardowych danych (normalna populacja). Tabela pokazuje średnie (. SD) wyniki dla wszystkich dzieci według płci. Na rycinie przedstawiono indywidualne wyniki poznawcze według płci i wieku ciążowego po urodzeniu. Średnia różnica w wynikach dla ogólnej zdolności poznawczej pomiędzy skrajnie urodzonymi dziećmi i grupą porównawczą kolegów z klasy wynosiła 24 punkty (95 procent przedziału ufności, 20 do 27). Podczas gdy w grupie koleżanek z klasy wyniki chłopców były podobne do dziewcząt, wśród skrajnie wcześniaków chłopcy mieli niższe wyniki niż dziewczynki (średnia różnica, 10 punktów); interakcja między płcią a grupą była znacząca (P = 0,002). Efekty te pozostały po wyłączeniu dzieci z niepełnosprawnością fizyczną (średnia różnica między grupą przedwczesną a grupą porównawczą, 20 punktów, przedział ufności 95%, 17 do 23) oraz osoby, które nie mogły ukończyć K-ABC (dane nieukazane) . Chociaż okazało się, że obniżenie wyników przy malejącym wieku ciążowym po urodzeniu z 25 do 23 tygodni (ryc. 1), tendencja ta nie była istotna po dostosowaniu do płci.
Wyniki skrajnie przedwcześnie urodzonych dzieci były znacząco niższe niż u dzieci kontrolnych we wszystkich podskalach K-ABC, a chłopcy konsekwentnie obniżali wyniki podskali niż dziewczęta (Tabela 1). Wśród dzieci wyjątkowo wcześniaków średnie wyniki w przypadku równoczesnego przetwarzania były o 8 punktów niższe niż w przypadku przetwarzania sekwencyjnego, a wyniki osiągnięć były znacznie niższe niż w przypadku wyników Mental Processing Composite (o 10 punktów wśród chłopców i 9 punktów wśród dziewcząt). Natomiast grupa kontrolna miała podobne wyniki w czterech skalach w K-ABC.
Tabela 2. Tabela 2. Neurokognitywna funkcja i stopień niepełnosprawności w szóstym roku życia wśród 241 Niezwykle wcześniaków i 160 kolegów z klasy urodzonych w pełnym wymiarze godzin. Na podstawie danych referencyjnych K-ABC 21% skrajnie wcześniaków zostało sklasyfikowanych jako cierpiące na umiarkowane lub poważne upośledzenie funkcji poznawczych (tabela 2), w porównaniu do żadnego z dzieci w standaryzowanej grupie danych. Dla kontrastu, w porównaniu z kolegami z klasy używanymi jako grupa odniesienia, 41 procent dzieci wyjątkowo wcześniaków uzyskało więcej niż 2 SD poniżej średniej, w porównaniu z 2 procentami kolegów z klasy w grupie porównawczej (Tabela 2). Przy użyciu kontroli jako grupy odniesienia dla wszystkich późniejszych porównań, skrajnie urodzone dzieci były znacznie bardziej narażone na umiarkowane do ciężkich ogólne deficyty poznawcze. W porównaniu z wyjątkowo wcześniakami, wyjątkowo wcześni chłopcy byli ponad dwukrotnie bardziej narażeni na poważne upośledzenie, co wykazano w ogólnych wynikach kognitywnych (tab. 1)
[podobne: profaza, torbiel pilonidalna, nykturia ]
[patrz też: dda objawy, depresja maniakalna, dieta wątrobowa jadłospis ]